Motta
Motta serii:
O czym
Tematy wiodące tomów cyklu Wzorce
Temat serii to budowanie świadomości sytuacyjnej. Zgodnie z wzorcem OODA polega ono na zrozumieniu środowiska działania, przewidzenia konsekwencji czynów i wytworzenie w sobie psychicznej siły niezbędnej do podjęcia wysiłku.
Książka zaopatrzona jest we wprowadzenie pióra mistrza Andrzeja Sapkowskiego, który wprowadza czytelnika w temat stosowania forteli i wyprowadzania przeciwnika w pole, a przy tym jest fascynującą ekskursją w zakamarki historii.
Prezentacje z okładek
Bodaj najlepsze momenty sienkiewiczowskiej trylogii to opisy forteli obmyślanych przez imć Zagłobę. Dzięki znajomości ludzkiej psychiki łatwo wywoływał on szacunek swoich towarzyszy i śmiech podziwu czytelnika.
W tej książce znajdziesz opowieści o czynach ludzi takich jak Zagłoba. O wybitnych dowódcach formatu Lawrence’a z Arabii i mężach stanu jak słynny chiński strateg Zhuge Liang, ale też postaciach fikcyjnych, takich jak dowódca „Czerwonego października”. „Dowódca wypłoszył ich z wody!” krzyczy jeden z załogantów Ramiusa. Okrzykiem tym puentuje świetnie to, jak postronni widzą rozgrywki toczone przez „graczy” w mrocznych głębinach pod mamiącą spokojem powierzchnią. Ci gracze zdawali się działać w „równoległym świecie.” Niby patrzyli na to samo, niby mili ten sam zestaw informacji, co inni uczestnicy i obserwatorzy... ale składali z nich układankę zupełnie odmienną. Dostrzegali i wpływali na łańcuchy przyczyn i skutków, które zwykły człowiek jest w stanie dostrzec dopiero po całym zdarzeniu, albo i wcale.
Każdy Mistrz buduje sobie zestaw koncepcji, wizję świata, a jednocześnie arsenał technik wpływania na bieg spraw, ludzi czy kształt swego dzieła. Chce
zrozumieć dziś, by przewidzieć jutro.
To książka o mistrzach obserwacji i wpływania na rzeczywistość. O dowódcach takich jak Thomas “Stonewall” Jackson, który dla przeciwników był całkowicie nieprzewidywalny. O strategach takich jak Jackie Fisher, który w 1908 roku bezbłędnie przewidział, że wojna z Niemcami rozpocznie się, gdy tylko te ukończą budowę Kanału Kilońskiego. O Leonardo da Vinci, którego wgląd w ukryte wzorce natury i kunszt podziwiają pokolenia. O wodzach i mężach stanu takich jak Napoleon, mistrz manipulowania i armiami, i ludźmi, któremu tworzywem artystycznym były losy narodów i potężne siły historycznej konieczności, „a kośćmi do gry kości ludzkie,” jak ujął to lord Byron, opisując ukochanego „naszego kapralka”, hojnie dzielą-cego się wielkością z prostym żołnierzem, który ku chwale wodza szedł na śmierć.
To książka o ludziach, którzy dzięki sile swojego charakteru i umiejętności posłu-żenia się wiedzą, zaprzęgali do swoich celów mechanizmy świata i ludzkiej natury. Dzięki temu przyszłe wydarzenia, zamiary i motywacje podwładnych oraz przeciwników były dla nich niczym otwarta księga... niczym blok surowego marmuru dla rzeźbiarza.
Masz w rękach podręcznik o tym, jak generować siłę oddziaływania. Almanach koncepcji potrzebnych do zrozumienia świata i technik kontroli nad biegiem wydarzeń. Poznasz je dzięki dziesiątkom inspirujących przykładów z życia codziennego zwykłych ludzi, aren personalnych przepychanek, bitew i wojen oraz historycznych i geopolitycznych rozgrywek, w których na szali są losy świata.
Being an expert is not enough. being a master is ― Charles Lindberg
Ludzie tacy jak Leonardo Da Vinci, Arystoteles, Newton... wołają oni do siebie poprzez stulecia, a ich głos odbija się echem od murów cywilizacji.
Niespokojne duchy, pionierzy, twórcy.... Ich życia to iskierki, rozrzucone tu i tam pomiędzy stuleciami. Ale te iskry rozpaliły płomień cywilizacji.
Dla osoby kreatywnej czyny jednostek wybitnych powinny być natchnieniem i wzorcem do naśladowania. Ta książka jest zbiorem opowieści o czynach ludzi, którzy wiedzą, celem i wytrwałością osiągnęli to, czego innym się nie udało.
Znaki chińskiego pisma
Każdy z tomów serii ma ideę przewodnią możliwą do wyrażenia znakiem pisma chińskiego

O znaku
Chińskie słowo ji 計, jeśli zbudować jego definicję ostensywną na bazie Trzydziestu sześciu forteli, wychodzi poza zakres znaczeniowy polskich słów „fortel” i „podstęp”. Ji, zwłaszcza w kontekście wojskowym, jest oczywiście tłumaczony jako „fortel”, jednak nie jest to tłumaczenie ścisłe. Ji oznaczało pierwotnie plan, kalkulację, schemat bądź wzorzec postępowania. Nie chodzi więc o oszukanie czy pokonanie przeciwnika, ale o skuteczne zaplanowanie i realizację zwycięskiego posunięcia. Dopiero od wczesnych wieków średnich znaczenie słowa ji poszerzyło się
o misterną intrygę, w założeniu prowadzoną skrycie przed jej ofiarą.
O znaku
Człowiek, który potrafi z aktualnego stanu spraw wywieść to, co dopiero się zdarzy, „grokujący” zasady rządzące Wszechświatem, pojmujący naturę Dao, w starożytnych Chinach zwany był Świętym Mężem (聖人). Mógł on „zobaczyć początek i poznać koniec”.
„Odrzuć pustkę, ułudę, by dostrzec pełnię, prawdziwy świat”, głoszą nauki buddyjskie. „Mów prawdę, a prawda cie wyzwoli”, nawoływał Jezus. „Oko widzi tylko to, co umysł gotowy jest przyjąć”, zauważa Henri Bergson. Wszystkie te i podobne dyrektywy podsuwają tą myśl, że należy odrzucić swoje przekonania, przesądy, często zawodną wiedzę, aby spojrzeć na problem w sposób nowy, umożliwiający jego – często błyskotliwe – rozwiązanie.

O znaku
Znak jun(czyt. dźun) to człowiek szlachetny i wykształcony, w domyśle szlachetnego rodu. W ideałach głoszonych przez konfucjańskich uczonych est to ktoś, kto ciężką pracą wypracował i umiejętności, i pozytywne przymioty charakteru.

O znaku
Znak zhi (czyt. dży) to dwa elementy: uczony i umysł (dosłownie serce). A więc ktoś, kto budouje swoją siłę woli po to, aby w jakiś sposób wpłynąć na świat i zrealizować swoje aspiracje.
Fragmenty
36 forteli
Dyslokacja (ang. dislocation), czyli sprawienie, aby siły przeciwnika utraciły znaczenie przez to, że znajdą się w niewłaściwym miejscu lub czasie (dyslokacja pozycyjna i czasowa), albo też są nieadekwatne do zadania (dyslokacja funkcjonalna), jak to miało miejsce z atakami konnego rycerstwa na innowacyjne, doraźnie budowane husyckie fortyfikacje z wozów bojowych
Urywki w plikach PDF 19
Recenzja w roczniki Azja-Pacyfik 20/2017Recenzja prof. Krzysztofa Gawlikowskiego
(publikacja wkrótce) Chiny mają jednak także drugą, ciemną stronę – Yin, zazwyczaj wstydliwie skrywaną, zwłaszcza przed „obcymi”, myśli strategicznej, szczególnie tradycji sławnych „36 forteli”
Krytyczne uwagi nt. artykułu o postrzeganiu Chin przez RzymSzereg uwag komentujących merytoryczne usterki tekstu K. Michalewicza nt. kontaktów między starożytnym Rzymem i Chinami
Imperium Qin mogło powstać wyłącznie dzięki ogromnemu skokowi cywilizacyjnemu okresu poprzedniego Epoki Wiosen i Jesieni oraz Okresu Walczących Królestw. Zdanie byłoby od biedy poprawne, gdyby dać "imperialne tradycje Chin" w miejsce "Rozwój Chin".
Recenzja na blogu Książki. Mój mały światRecenzja na bardzo popularnym blogu o książkach
Pewnie wiele osób najchętniej przeszłoby od razu do opisu forteli, lecz to nie jest dobry pomysł, bowiem każda z części stanowi element spójnej całości i świetnie się uzupełniają.
Recenzja w portalu DlaLejdis.plNajbardziej niezwykłą cechą dzieła autora jest przesłanie: „Nie broń, a umysł pozwoli ci wygrać spór.” Udowadnia to w każdym dziale.
Teoria króla i królowejO wojnie manewrowej. Dwie koncepcje, a może nawet dwie filozofie sposobu atakowania przeciwnika.
W portalu Zaczytani-24.pl
Piotr Plebaniak ma już na swoim koncie dwie książki o Chinach. Świetnie orientuje się w tematyce dalekowschodniej i dzieli się swoją wiedzą z czytelnikami.
Recenzja w portalu historia.org.plTekst Grzegorza Antoszeka
Wszystko opisano bardzo przyjemnym językiem. Jest on przy tym jasny i zrozumiały, bo ma zasadnicze znaczenie w procesie komunikacji autor-czytelnik. W tej pozycji nie ma bowiem miejsca na niedomówienia i interpretacje.
Audycja radiowa Wojciecha Marczyka w RDCZ Piotrem Plebaniakiem, socjologiem z uniwersytetu na Tajwanie, o zasadach, jakimi kierują się Chińczycy w życiu, pracy, zawieraniu umów, kontaktów itd., a także o tym, jak należy czytać i rozumieć ich gesty i słowa, rozmawiał Wojciech Marczyk.
W portalu Mechaniczna-kulturacja.pl
Książka Plebaniaka daleka jest od przysłowiowego lania wody. Autor skupia się na konkretnych przypadkach, obrazując każdy z nich dokładnym i szczegółowym opisem i wyjaśnieniem. Całość przedstawiona jest w sposób bardzo praktyczny i w wielu przypadkach możliwy do odniesienia w życiu codziennym.
Recenzja w portalu konflikty.plRecenzja w portalu konflikty.pl
Recenzja na To czytają wielbłądy
Książka Piotra Plebaniaka to nie tylko podręcznik, z którego dowiecie się jak mając skromniejsze niż Wasz przeciwnik środki osiągnąć pożądane cele. Czasami za wygraną można uznać fakt, że… nie przegraliśmy, bo nie udało się nas wciągnąć w konflikt, którego w danej chwili nie mamy szans wygrać, lub szanse na pozytywne dla nas zakończenie są iluzoryczne.
O podstępnych Chińczykach i życiowej mądrościWywiad dla PAP Life
Definicja fortelu i zwycięstwa
Nieszablonowa definicja tych dwóch zjawisk pozwoli ci lepiej rozumieć zmagania, w których uczestniczysz.
John Boyd, amerykański as myśliwski i autor koncepcji cyklu OODA, definiował walkę jako
W książce 36 forteli konflikt i wojna jest opisywana zgodnie z taką definicją. Dlatego esencja wszystkich porad, analiz i przykładów historycznych da się zawrzeć w poniższym fragmencie. Warto zwrócić uwagę, że opis wojny manewrowej to propozycja języka opisywania forteli, który składa się z trzech pojęć: wyprzedzenia, dyslokacji i zakłócenia. Inaczej jeszcze, wszystkie podstępy składają się z tych trzech metod działania - użytych pojedynczo, lub jednocześnie.
Definicja fortelu
Stosować fortele to tak powodować sytuacją, aby przeciwnik − otumaniony fałszywymi obrazami mentalnymi i własnymi stanami emocjonalnymi − mamił sam siebie, że to jemu bieg wydarzeń sprzyja, a własne posunięcia przynoszą korzyści. Uczyni tak, gdy zaniecha użycia metod działania (procedur) optymalnych i skutecznych w danej sytuacji. Zamiast tego, swoje kalkulacje oceni przez pryzmat względów wizerunkowych, rytualnych i emocjonalnych.
Przeciwnik musi zostać odłączony od kontaktu ze środowiskiem działania. Ma ignorować istotne wydarzenia i czynniki, lub ich nie dostrzegać, a w rezultacie bezwiednie utracić zdolność i możność do realizacji upatrzonych celów. Ma dobrać taktykę i sposób działania narzucone przez inne względy, niż logika bezpośredniego pola walki.
Inaczej jeszcze: zamiast dać przeciwnikowi problem do rozwiązania, należy postawić go przed sprytnie skonstruowanym dylematem − ma zmarnować czas lub rozstrzygnąć kwestię wybierając umiejętnie mu podsunięte, pozornie mniejsze zło. Co lepsze dowcipy, filmy ale i rzeczywiste sytuacje konfliktowe, są przejawem właśnie tak rozumianej metody działania.
Definicja zwycięstwa
Zwyciężyć to sprawić, że inni utracą zdolność do przeciwdziałania naszym planom. W tym celu nie trzeba zniszczyć fizycznie ani przeciwnika, ani jego narzędzi działania, ani nawet narzucać mu własnej woli, czy poglądów. Wystarczy wy- wołać w nim poczucie rzeczywistej lub postrzeganej przegranej, zniszczyć jego morale (ang. fortitude). Zwyciężyć to wywołać w umyśle przeciwnika zjawisko porażki (ang. create defeat phenomenon) tak, aby zaniechał on wrogiej nam aktywności.
Kluczowe prawidłowości
Wojny i konflikty toczą ludzie. Pierwszorzędnym celem jest umysł przeciwnika. Tak pojmowana sztuka wojenna jest więc z samej swojej natury gałęzią psychologii.
Podejście „zachodnie”, to wojna na wyniszczenie (ang. attrition warfare). Metoda zwycięstwa to wytworzenie kalkulowanej metodami arytmetycznymi, dającej się więc skwantyfikować, przewagi liczebnej lub materiałowej, a następnie zniszczenie przeciwnika lub jego zdolności działania. Newralgiczny punkt, którego zniszczenie jest celem, tak zwany środek ciężkości przeciwnika (ang. center of gravity), to jego kluczowa siła. Kulturowe uwarunkowania sprawiają, że starcie przybiera formę konfrontacji typu fair game, a więc m.in. atak ma naturę uderzania twardym w twarde, a obrona polega na wytworzeniu kontr-siły podobnego typu, co ta użyta w ataku.
Podejście przeciwne, którego prekursorem jest Sun Zi, to tzw. wojna manewrowa. W takiej wojnie uczestnik uzyskuje przewagę wykorzystując trudne do zważenia słabości i siły ludzkiej duszy. Psychologia jest fundamentem wszystkich koncepcji wojny manewrowej − starcia dwóch przeciwstawnych ludzkich woli. W maneuver warfare środek ciężkości przeciwnika to jego kluczowa słabość. Atak ma postać uderzania twardym w miękkie, najlepiej w warunkach możliwie nieuczciwych dla tamtego. Trzy podstawowe techniki neutralizacji lub podporządkowania sobie przeciwnika to:
Trzydzieści sześć forteli (wyciąg)
Skrócona wersja tłumaczenia oryginalnego traktatu
Instynkty na celowniku
fragment wpisu na blogu (Trystero.pl)
Zadaniem forteli jest zakłócić percepcję. (...) „Człowiek posiada pewien repertuar przystosowawczych programów działania – zarówno wrodzonych, jak i wyuczonych”. W uruchamianiu rozmaitych programów i procedur poznawczych pośredniczą emocje. Są umiarkowanie silne lub intensywne, co przekłada się też na siłę przywoływanych przez siebie reakcji. Nagłe wycofanie lub pojawienie się nowego bodźca wyłączy jedną, a uruchomi nową reakcję emocjonalną i procedurę. W momencie przełączania umysł znajdzie się w stanie krótkotrwałej inercji. [...]
W sferze psychologii działa to tak: „Człowiek posiada pewien repertuar przystosowawczych programów działania – zarówno wrodzonych, jak i wyuczonych”. W uruchamianiu rozmaitych programów i procedur poznawczych pośredniczą emocje. Są umiarkowanie silne lub intensywne, co przekłada się też na siłę przywoływanych przez siebie reakcji.
Nagłe wycofanie lub pojawienie się nowego bodźca wyłączy jedną, a uruchomi drugą, nową reakcję emocjonalną i procedurę. W momencie przełączania umysł znajdzie się w stanie krótkotrwałej inercji. Nastąpić to może w przerwie po przerwaniu jednego programu, a przed zaczęciem nowego, ale też wtedy, gdy nastąpi konflikt dwóch programów uruchomionych jednocześnie.
Oczytany w mądrościach wschodu rycerz z neurochirurgiczną precyzją prowadzi wyrafinowany atak w ośrodek decyzyjny wrażych sił. Stosuje przy tym słynną maksymę Sun Zi: „najlepszą metodą walki jest atak na zamysły [umysł] przeciwnika”
Psychologowie wciąż testują hipotezy próbując określić, który organ mózgu jest za to odpowiedzialny. Póki co pewne jest to, że mechanizm fortelu mający zakłócić funkcje poznawcze ofiary (przełączanie procedur) działa nie na poziomie wiedzy nabytej, ale na poziomie neuroanatomicznym.
Wytyczna działania: spraw, by u przeciwnika nagle zadziałało kilka równoległych, konfliktujących ze sobą programów działania. W kategoriach zachowań społecznych: człowiek oczekuje jedynie zajścia zdarzeń prawdopodobnych. Zdarzenia niepasujące do przewidywań albo powodują wyżej opisane „zwarcie” lub są ignorowane (patrz s. 466 i 468). Metodą psucia rachub będzie więc wykorzystanie zjawiska primingu (patrz s. 79). Podsuwając przeciwnikowi odpowiednio spreparowane informacje, można w jego głowie uruchomić i przygotować do użycia programy, które okażą się nieadekwatne wobec tego, co mu szykujemy. Doprowadzi to do przeciążenia w krytycznej chwili, gdy przeciwnik zacznie już przywoływać do działania procedury prawidłowe.
Wgrywanie komuś niepasujących do sytuacji programów sprowadza się do tak banalnych trików jak udawanie rannego i zostawienie śladów krwi po to, by podejść od tyłu prześladowców nastawionych nie na walkę, a dobicie rannego.
Inny atak prowadzony na poziomie fizjologicznym to wywołanie lub stłumienie reakcji instynktownych. W swojej bardzo cennej poznawczo pracy Dave Grossman wykazuje, że u żołnierzy mających zabijać uruchamiała się silniejsza niż instynkt przetrwania blokada powstrzymująca przed zabiciem bądź zranieniem przeciwnika. Agresję wewnątrzgatunkową hamują, co już wspominałem, nie tylko instynkty, ale i rytuały – m.in. redukujące agresję sygnały uległości, odczytywane jako poddanie. Stroszenie (pozorne powiększanie, demonstrowanie siły, zastraszanie) ma zredukować agresję przeciwnika, a wyzwolić w nim reakcji ucieczki. To właśnie na tym polu przewagę zapewniała wczesna broń palna, dalece mniej skuteczna od łuków czy kuszy.
Uruchamiając te obudowane wyuczonymi normami społecznymi instynkty można sparaliżować wolę walki i zniszczyć morale przeciwnika równie skutecznie jak wywołując strach i poczucie bezsiły! Grossman wspomina, że bez „treningu mordercy”, któremu poddano żołnierzy U.S. Army dopiero w czasie wojny w Wietnamie, jedynie 2% ludzi jest psychicznie zdolna do świadomego zabijania lub krzywdzenia. Stąd potrzeba odczłowieczania postaci biegających przed lufą, które stosowano od zarania dziejów. Słynny eksperyment Milgrama pokazał też, że blokady psychiczne znikają m.in. pod presją autorytetu.
Efekt sparaliżowania dostępu do wiedzy nabytej to zakłócenie cyklu decyzyjnego OODA »35.1. Polega na poddaniu przeciwnika silnym emocjom i wyłączeniu pracy partii mózgu które odpowiadają za rozumowanie logiczne i wykorzystanie doświadczenia i treningu. Stąd wszechobecna zasada, aby reakcje utrwalać w pamięci motorycznej jako „wyuczone odruchy”, które są znacznie mniej podatne na zakłócenia.
Sztuka wojny? A może sztuka jej unikania?fragment artykułu w portalu Kresy.pl
Dla Chińczyków negocjacje nie są antytezą, zawieszeniem wojny ani negocjowaniem umowy dwóch w miarę równorzędnych stron. Są wojny przedłużeniem – dotyczy to też negocjacji nad zawieszeniem broni. Negocjacje to już walka, czego jedną z konsekwencji jest kulturowo uwarunkowany i przez to oczywisty bezsens wypowiadania wojny. [...]
Na Zblogowani.plŚwietna i bardzo dogłębna zdaniem autora recenzja Dobrego Łotra
Piotr Plebaniak staje tu na wysokości zadania, w bardzo obrazowy sposób ukazując różnice pomiędzy tym, jak tradycyjnie postrzegał wojnę Europejczyk, a jak Azjata, demonstrując, że dla władyków Państwa Środka nie istniało rozgraniczenie pomiędzy wojną a negocjacjami oraz wywodząc, że typowy dla nich pragmatyzm znajduje swoje korzenie w filozofii taoizmu i konfucjanizmu.
Wietnamczycy oszukali technologię USA za pomocą... moczuWzmianka o książce w artykule o wojnie w Wietnamie
Siły psychohistorii
Największe imperium w dziejach ludzkości… u szczytu potęgi. Wokół rosną w siłę zawistni konkurenci. Rok 1908 John Fisher, brytyjski Pierwszy Lord Admiralicji, stwierdza, że wojna z Niemcami rozpocznie się w chwili ukończenia przebudowy Kanału Kilońskiego, który potrzebny był Niemcom do relokowania pancerników między Morzem Północnym a Bałtykiem. Kanał miał być oddany do użytku w październiku 1914. Ukończono go jednak kilka miesięcy wcześniej – w lipcu. Ledwie kilka dni później bezlitosny konflikt o panowanie nad światem został puszczony w ruch. Fisher trafił w dziesiątkę.
Urywki w plikach PDF 0
BrakSequi nobis
U schyłku dynastii Qin żył pewien ubogi wieśniak Chen Sheng, zwany przez innych She. Bieda zmuszała go do pracy najemnej na polach sąsiadów. Pewnego dnia, pracując przy orce, She westchnąwszy, powiedział do towarzyszy: „Jeśli któryś z nas stanie się ważny i bogaty, niechaj nie zapomina o pozostałych”. Ci zaśmieli się, pukając w czoło: „Jakże biedak taki jak ty może dostąpić stanowisk?”. Wtedy She westchnął ponownie i odparł: „Cóż zięba może wiedzieć o aspiracjach łabędzia?”.
Wiele lat później Chen Sheng razem z Wu Guangiem poprowadził rebelię Zhangchu w rejonie ówcześnie zwanym Chenxian. W trakcie tych wydarzeń został przez swoich podkomendnych wybrany wodzem naczelnym, a później królem. W rezultacie przeszedł do historii jako wybitny przywódca.
Urywki w plikach PDF 0
BrakTriumf woli
Urywki w plikach PDF 0
BrakTematy przewodnie
Adaptacja fragmentu książki:
Zadaniem forteli jest zakłócić percepcję. (...) „Człowiek posiada pewien repertuar przystosowawczych programów działania – zarówno wrodzonych, jak i wyuczonych”. W uruchamianiu rozmaitych programów i procedur poznawczych pośredniczą emocje. Są umiarkowanie silne lub intensywne, co przekłada się też na siłę przywoływanych przez siebie reakcji. Nagłe wycofanie lub pojawienie się nowego bodźca wyłączy jedną, a uruchomi nową reakcję emocjonalną i procedurę. W momencie przełączania umysł znajdzie się w stanie krótkotrwałej inercji. [...]
Spis treści
...
Część I: Walka z cieniami
To grupa krótkich esejów o chińskim kodzie kulturowym. Wśród tematów m. in.Część I: Walka z cieniami
(Urywki z każdego z dziewięciu esejów)
1. Chiński sposób patrzenia na świat i układania planów:
2. Cztery mechanizmy interakcji z przeciwnikiem:
3. Czym jest wojna? Punkt ciężkości konfliktu według Chińczyków.
4. Praprzyczyny podstępnej natury Chińczyków.
5. Sekret chińskiego sukcesu.
6. Chińska kosmologia, Księga przemian oraz tradycyjne postrzeganie porządku świata.
7. Chińska kosmologia, Księga przemian oraz tradycyjne postrzeganie porządku świata.
Część II: Trzydzieści sześć forteli
Poniżej wybrane urywki opisów forteli.
Mini-omówienie wszystkich forteli z wieloma przykładami (w tym filmy on-line) znajduje się tutaj: Wersja mini
Przewodnik przez fortele (tylko wybrane fortele, całość w pliku PDF
1. Oszukaj Niebo i przekrocz morze
2. Zaatakuj Wei, aby uratować Zhao
21. Opuść pancerzyk jak cykada
32. Fortel pustego miasta
36. Ucieczka jest najlepsza
(koniec urywków książki)
Rekomendacje
Książkę polecają m.in. gen. Roman Polko, mjr dr Maciej Zimny, dr Jacek Bartosiak, płk Leszek Baran, gen. Waldemar Skrzypczak, Naval, gen. Jarosław Kraszewski, dr Tomasz Witkowski,
36 forteli polecam w szczególności żołnierzom sił i służb specjalnych, które z założenia realizują swoje misje w nieprzewidywalnym środowisku wysokiego ryzyka. Taktykom i strategom odpowiedzialnym za odnajdywanie dróg wyjścia z beznadziejnych sytuacji, ale i ku przestrodze w obliczu pozornie słabego i przez to lekceważonego przeciwnika.”
— generał Roman Polko, były dowódca jednostki GROM, autor m.in. książki „RozGROMić konkurencję” oraz Bezpiecznie już było
W jednej pozycji autor zebrał wiele ilustracji historycznych, anegdot i konkretnych instrukcji, które są połączeniem mądrości wielowiekowego doświadczenia myśli wojskowej dalekiego wschodu z dorobkiem współczesnej psychologii. Tak powstało znakomite opracowanie, traktujące o „myśleniu poza przyjętymi schematami” i „uciekaniu od rutyny”, czyli patrzenia na pojawiające się problemy tylko w wąskich kategoriach nauk tratujących o zarządzaniu w sensie ogólnym. Z pewnością każdy, którego praca polega na kierowaniu organizacjami lub zespołami ludzkimi, znajdzie w niej coś dla siebie.
— mjr dr Maciej Zimny, były oficer GROM-u, autor książki Terroryzm samobójczy
(...) Geopolityka to gra o władze a tym samym o przyszłość świata. Plan, rachuby i podstęp decydują o życiu i śmierci, o sukcesie lub klęsce. Tradycje prowadzenia zmagań, definiowania wojny są często zasadniczo różne w kręgu oddziaływania cywilizacji zachodniej i chińskiej. 36 forteli i traktat Sztuka wojny słynnego stratega chińskiej starożytności są dla Chińczyków równorzędnym przejawem tego, co my określamy mądrością wschodu. A opracowanie Piotra Plebaniaka to znakomity międzykulturowy, okraszony dziesiątkami anegdot podręcznik psychologii konfliktu, w którym chiński dorobek opisany jest językiem współczesnej psychologii. Gorąco polecam.
— dr Jacek Bartosiak, ekspert geopolityk, autor książki Pacyfik i Eurazja. O wojnie
Omówione w 36 fortelach praktyczne sposoby wniknięcia w umysł przeciwnika stanowią cenne uzupełnienie naszych Szkoleń funkcjonariuszy bezpieczeństwa. Szczególnie użyteczne są konkretne techniki wczuwania się w potencjalnego przeciwnika - jego motywację, kulturowe ograniczenia i wynikającą z nich technikę działania.
— płk Leszek Baran, były szef szkolenia BOR, prezes Fundacji Byłych Funkcjonariuszy BOR
Książka 36 forteli w sposób absolutnie fascynujący prezentuje to, czym jest prowadzenie konfliktów i wojen. Lektura obowiązkowa dla adeptów strategii i taktyki.
— gen. broni w st. spocz. Waldemar Skrzypczak, współautor książki Moja wojna (2010) oraz Jesteśmy na progu wojny (2018)
Myślenie „outside the box” jest kluczem do działań specjalnych. Książka 36 forteli w sposób absolutnie wzorowy, za pomocą zbioru konkretnych przykładów i praktycznych zastosowań, prowadzi do wytrenowania tej umiejętności. Powinna stać się obowiązkową lekturą analityków, strategów i przede wszystkim żołnierzy.
— Naval - weteran m.in. z Iraku, Afganistanu, były operator jednostki specjalnej GROM i autor książek m.ni. Camp Pozzi, Ostatnich gryzą psy.
Książka ta w sposób absolutnie fascynujący prezentuje to, czym jest prowadzenie konfliktów i wojen. Autor należycie dostrzega to, że to ludzie toczą wojny, a nie maszyny. A więc warunkiem sukcesu jest właściwe zarządzanie zasobami osobowymi. Lektura obowiązkowa dla adeptów strategii i sztuki operacyjnej z elementami taktyki.
— gen. bryg. rez. dr Jarosław Kraszewski
Piotr Plebaniak pokazuje, jak aktywują się w nas mechanizmy takie jak huśtawka emocjonalna czy zachowania perfidne nad którymi - u siebie i innych - tylko nie wielu panuje w sposób świadomy 36 forteli to książka dla tych, którzy chcą się przed podstępem bronić, ale i tych, którzy chcą go lepiej zrozumieć.
— dr Tomasz Witkowski, konsultatn-szkoleniowiec w MODERATOR, autor min. Psychomianipulacji oraz Inteligencji makiawelicznej
Recenzje
W sieci i w mediach tradycyjnych
Recenzje
4 0 36 forteliRecenzja w roczniki Azja-Pacyfik 20/2017
Recenzja prof. Krzysztofa Gawlikowskiego
(publikacja wkrótce) Chiny mają jednak także drugą, ciemną stronę – Yin, zazwyczaj wstydliwie skrywaną, zwłaszcza przed „obcymi”, myśli strategicznej, szczególnie tradycji sławnych „36 forteli”
PrzejdźRecenzja na blogu Książki. Mój mały świat
Recenzja na bardzo popularnym blogu o książkach
Pewnie wiele osób najchętniej przeszłoby od razu do opisu forteli, lecz to nie jest dobry pomysł, bowiem każda z części stanowi element spójnej całości i świetnie się uzupełniają.
PrzejdźRecenzja w portalu DlaLejdis.pl
Najbardziej niezwykłą cechą dzieła autora jest przesłanie: „Nie broń, a umysł pozwoli ci wygrać spór.” Udowadnia to w każdym dziale.
PrzejdźW portalu Zaczytani-24.pl
Piotr Plebaniak ma już na swoim koncie dwie książki o Chinach. Świetnie orientuje się w tematyce dalekowschodniej i dzieli się swoją wiedzą z czytelnikami.
PrzejdźRecenzja w portalu historia.org.pl
Tekst Grzegorza Antoszeka
Wszystko opisano bardzo przyjemnym językiem. Jest on przy tym jasny i zrozumiały, bo ma zasadnicze znaczenie w procesie komunikacji autor-czytelnik. W tej pozycji nie ma bowiem miejsca na niedomówienia i interpretacje.
PrzejdźW portalu Mechaniczna-kulturacja.pl
Książka Plebaniaka daleka jest od przysłowiowego lania wody. Autor skupia się na konkretnych przypadkach, obrazując każdy z nich dokładnym i szczegółowym opisem i wyjaśnieniem. Całość przedstawiona jest w sposób bardzo praktyczny i w wielu przypadkach możliwy do odniesienia w życiu codziennym.
PrzejdźRecenzja na To czytają wielbłądy
Książka Piotra Plebaniaka to nie tylko podręcznik, z którego dowiecie się jak mając skromniejsze niż Wasz przeciwnik środki osiągnąć pożądane cele. Czasami za wygraną można uznać fakt, że… nie przegraliśmy, bo nie udało się nas wciągnąć w konflikt, którego w danej chwili nie mamy szans wygrać, lub szanse na pozytywne dla nas zakończenie są iluzoryczne.
PrzejdźNa Zblogowani.pl
Świetna i bardzo dogłębna zdaniem autora recenzja Dobrego Łotra
Piotr Plebaniak staje tu na wysokości zadania, w bardzo obrazowy sposób ukazując różnice pomiędzy tym, jak tradycyjnie postrzegał wojnę Europejczyk, a jak Azjata, demonstrując, że dla władyków Państwa Środka nie istniało rozgraniczenie pomiędzy wojną a negocjacjami oraz wywodząc, że typowy dla nich pragmatyzm znajduje swoje korzenie w filozofii taoizmu i konfucjanizmu.
PrzejdźAdaptacje i artykuły na podstawie książki
Krytyczne uwagi nt. artykułu o postrzeganiu Chin przez Rzym
Szereg uwag komentujących merytoryczne usterki tekstu K. Michalewicza nt. kontaktów między starożytnym Rzymem i Chinami
PrzejdźTeoria króla i królowej
O wojnie manewrowej. Dwie koncepcje, a może nawet dwie filozofie sposobu atakowania przeciwnika.
PrzejdźAudycja radiowa Wojciecha Marczyka w RDC
Z Piotrem Plebaniakiem, socjologiem z uniwersytetu na Tajwanie, o zasadach, jakimi kierują się Chińczycy w życiu, pracy, zawieraniu umów, kontaktów itd., a także o tym, jak należy czytać i rozumieć ich gesty i słowa, rozmawiał Wojciech Marczyk.
PrzejdźTrzydzieści sześć forteli (wyciąg)
Skrócona wersja tłumaczenia oryginalnego traktatu
PrzejdźSztuka wojny? A może sztuka jej unikania?
fragment artykułu w portalu Kresy.pl
PrzejdźWietnamczycy oszukali technologię USA za pomocą... moczu
Wzmianka o książce w artykule o wojnie w Wietnamie
PrzejdźZakup, dedykacja i autograf
36 forteli
Gdzie kupić wydanie papierowe
Książka dostępna jest w księgarniach stacjonarnych na terenie całego kraju, m.in w:sieci Empik, Moda Na Czytanie oraz księgarniach on-line:
NiePrzeczytane.pl, Merlin oraz bezpośrednio u wydawcy: SKLEP WYDAWNICTWA ZYSK